Oude foto van wat nu Garage Grooters in Eibergen is. Destijds een busstation van de GTW, de Gelderse Tram Wegen.
Geschiedenis GTW
De Gelderse Tramwegen (GTW) was een Nederlandse tramweg- en autobusmaatschappij, die tussen 1934 en 1957 een aantal tramlijnen exploiteerde waarmee de Gelderse Achterhoek werd ontsloten. Het bedrijf was gevestigd te Doetinchem. Er was een aantal wettelijke bepalingen waar een ‘echte’ spoorlijn wel aan moest voldoen en een tramlijn niet, waardoor de laatste goedkoper aan te leggen en te exploiteren was. Van 1934 tot 1977 exploiteerde de GTW (ook) met bussen het streekvervoer in de Achterhoek en de oostelijke Betuwe.
De maatschappij kwam voort uit de in 1881 opgerichte Geldersche Stoomtramweg Maatschappij (GSTM). Deze maatschappij reed aanvankelijk alleen op de lijn Arnhem – Dieren – Doetinchem – Terborg – Anholt en Isselburg (Duitsland). In de loop der tijd was de exploitatie van de andere stoomtramlijnen in de Achterhoek (van de ZE, GWTM, TMDG en GOSM) en de Betuwe (BSM) ook bij de GSTM terechtgekomen, omdat deze andere stoomtrammaatschappijen het hoofd niet meer zelfstandig boven water konden houden. Eén van de overgenomen maatschappijen was de in 1907 opgerichte Tramweg-Maatschappij Zutphen-Emmerik. De ZE verbond onder andere Zutphen, Dieren, Doesburg, Doetinchem en Emmerik (vanaf 1926 ook Deventer; vanaf het station op het Pothoofd).
In 1934 werd de naam gewijzigd in Gelderse Tramwegen (GTW). In 1971 moest het bedrijf gesplitst worden in drie bv’s: GTW Expeditie en Transport, GTW Reizen en GTW Streekvervoer, omdat de rijksoverheid, die het openbaar vervoer subsidieerde, deze voorwaarde stelde. In 1977 werd GTW Streekvervoer verkocht aan de Nederlandse Spoorwegen, die het de naam Gelderse Streekvervoer Maatschappij (GSM) gaf. De andere GTW-onderdelen gingen zelfstandig verder.
In 1993 fuseerde GSM met het Gemeente Vervoerbedrijf Arnhem (GVA) tot de Gelderse Vervoer Maatschappij (GVM). De GVM ging in 1997 op in het bedrijf Oostnet.
(bron: wikipedia)